Samael

4 hráčů, 2 mužů, 2 žen, obojetných

2 hodin, dnů, 2013

Snažíš se zapomenout, vytěsnit to z paměti. Ale to, co se stalo, se ti s nejostřejšími detaily vpálilo do mozku.
Říká si Samael. Nikdo neví, co si myslet, když přichází s úsměvem na rtech...

Jedná se o imerzní drama. Nic pro gamisty.
Samael je velmi citlivá na to, kdo ji s kým hraje (něco podobného, jako Doubt), proto neotvíráme veřejné přihlašování. Je to spíš o dohodě přímo s námi, hru s vámi probereme, zeptáme se, s kým byste si ji rádi zahráli atd.
Bližší info ke hře dáme přímo hráčům.

8.1

70 celkem

Vaše hodnocení je: 0


10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

Komentáře

0
ionťákPavel Maloušek 05.11.2017

Hrána postava Mirka na Festivalu elitních larpů v Brně.

Nu, jak už to tak u mě bývá, vyfasoval jsem opět postavu toho největšího hajzla ve hře. Docela se popravdě těmito postavami bavím, i když je potom potřeba víc pracovat v poherní reflexi, aby se nestalo, že mě všichni budou nenávidět i v reálném životě :-)))

Mirek to často nemá jednoduché, ale hodně záleží na spoluhráčích - a ti mi můj běh hodně z(ne)příjemnili, a díky za to. Mirka nemá nikdo rád - nejmíň (doufám) hráč, který ho hraje. Od půlky hry mi ze sebe bylo vysloveně špatně... Ostatní postavy jsou více či méně zlé, ale vysloveně pozitivní postavu na larpu nenajdete - takový larp zlých a míň zlých, ale všichni jsou svým vlastním způsobem antagonisté.

Samael je drsná hra, hlavně poselstvím. Co se týče toho vyhajpovaného násilí, erotiky a alkoholu, vezmu to postupně:

Násilí - na našem běhu na něj skoro nedošlo, i když jsem se snažil postavy vysloveně hecovat, aby mi dali po držce. Povedlo se jen velmi omezeně, ale není to na škodu. Larp funguje i bez toho.

Erotika - co se týče všude zmiňovaných jazyků v hlavách, já nic takového nepotkal, na našem běhu se nic takového nevyskytovalo. Jakože vůbec.

Alkohol - asi jsme se sešli skupinka ochlastů, protože ze Samaelu jsem odcházel víc namol než z obou mnou hraných Rockerů dohromady.

Alkohol jako herní mechanika funguje na výbornou a perfektně posouvá děj. Je pravda, že z děje není možné razantně vyskočit nebo ho měnit, je to přece jen railroad, ale neměl jsem tam pocit svázanosti jako v El Día de Santiago nebo na Snu o můze. Obecně nemám moc rád tuhle formu, ale zrovna na Samaelu jsem vnímal průběžné pokyny spíš pozitivně, jako radu, co má postava udělat, nebo v pozdějších fázích hry jako povinnost, ke které to stejně tak nějak všechno gradovalo.

Za mě fajn larp, ze kterého mrazí. Málokdy dosáhnu pořádného bleedu, ale tady se to skoro povedlo. Kdybychom se sešli i ostřejší hráčská sestava (hranice byly nastaveny celkem nízko), mohlo to být totálně epic. Pro všechny, kteří to chtějí hrát - nebojte se toho a jděte do toho.

Hodnotím 7,5/10. Dal bych 6,5b, ale přidávám bod za Triss a za Sandriel, jejichž ztvárnění Marie a barmanky bylo perfektní, a za Rada, který nám larp uváděl. A taky za whisky.

0
MíšaMichaela Hrabáková 09.11.2016

Hrála jsem Janu v rámci Larp Pride.

Hrála jsem s cizími lidmi, nikoli v partě kamarádů, což mi bylo řečeno že není ideál, ale nepřišlo mi to jako až takový problém. S blízkými přáteli bychom asi scény byly delší, akčnější a bylo by víc jazyků v hlavách, ale hra fungovala i bez toho.

Co se mi líbilo

- Díky hodně civilnímu a přirozenému prostředí je to i přes skriptovanoost vlastně hodně imerzní hra.

- Barman hru smysluplně moderuje.

- Téma hry je něco co je dobré řešit a jsem ráda že kolem toho vznikla hra.

- Předherní příprava byla smyslupnlá a dobře fungovala. 

 

Co se mi až tolik nelíbilo

- Hra skončila hodně náhle. Bylo škoda že jsme neměli informaci, kolik má zhruba scén, jak dlouho zhruba trvá, mohla bych pak lépe rozložit gradaci některých věcí v čase. Takhle jsem prostě něco hrála, postupně hrotila víc, a pak najednou BÁC a hra zničehonic skončila.

- Myslím si že z témat hry se dá vykřesat i víc. Když hra začala, u některých zápletek jsem měla tušení kam asi tak dojdou a jak to bude husté a ... nedošlo, no. Přitom mi přišly skoro jak ložené aby se staly. 

0
DrakeMichal Mikuš 10.08.2016

Hral som v rámci Prague Pride 2016.

Postava: Mirek

Tak toto bol fakt hustý nářez. Na larp som išiel s malou dušičkou, pretože som neodolal a poctivo som si prečítal všetky tie komentáre. Hoci sám pokladám svoju zónu komfortu za nadštandardne širokú, tu som si vôbec nebol istý, či som nespravil krok vedľa. Prvé informácie z predherného workshopu vo mne najprv len umocňovali myšlienku "Na čom sa to sakra upísal ?!" A pak prišiel prvý panák, druhý panák ... a pak som pochopil, že autori veľmi dobre vedia, čo robia. Na to, že som si hru odohral s partou pre mňa úplne neznámych ľudí, to celé dopadlo až nad očakávania dobre a hru som si fakt užil.

Čo sa mi na hre páčilo:
Setup prostredia a dynamika scén
Zrozumiteľné (pred)herné informácie k postave
Alkohol, ako herná mechanika, ktorý fungoval dokonale !
Záver

Čo si myslím, že by mohlo hru (pre mňa) ešte vylepšiť
Zahrať si hru so zohratou partiou, kde máme jasno v tom, čo si môžeme dovoliť. (Výrazne doporučujem všetkým, ktorí hru ešte nehrali)
Predherný workshop zameraný ešte viac na to, aby hráčov posmelil a "donútil" aby skutočne mali jasno v tom, čo pre nich ešte je herne OK

Za seba nakoniec hodnotím 8/10 a to hlavne preto, že hra má obrovský potenciál, ktorý sa ale našej skupinke nepodarilo využiť (čo bolo dané hlavne tým, že sme sa vôbec nepoznali). Určite budem rád, ak  v budúcnosti budem mať príležitosť si hru zahrať s ľuďmi u ktorých sa poznáme a ešte pritvrdiť. (pak vylepším i to score ! :-) )

0
ImiStanislava Pajerová 09.10.2014

Marie

Jsem stydlivá a hrála jsem Marii. S úplně cizími lidmi. Do poslední chvíle nejistá, zda nemám raději utéct… A nebylo to vůbec špatné! Samael je totiž velmi dobrá hra a má co říct.

Ovšem přikláním se k upuštění od přehnaného mysteria. Hře by to nijak neuškodilo a možná by pak nebylo třeba Samael tolik obhajovat. Protože Samael opravdu není jen záminka, jak “beztrestně lézt po cizích lidech“ nebo si “plánovaně poplakat“. Naopak, vše ve hře plyne přirozeně a má své místo. A nakonec to není tak hrozné, jak všichni říkají. Stačí jen udělat první krok a na Samael se přihlásit. Určitě vám to něco dá.

Hráno na festivalu Pedagogické fakulty "Dvorky", s náhodnou přesto skvostnou sestavou.

9/10

0
DarčaDagmar Wiesnerová 29.09.2014

Hrát Samael pro mě bylo jako jet kolem autonehody. Nechcete se dívat, nejraději byste ujeli co nejrychleji pryč, ale stejně zpomalíte a civíte na tu spoušť.

Moc jsem netušila, do čeho jdu, a dost jsem se bála. Na všech frontách jsem vyzvídala, co mě čeká, ale nikdo mi žádný spoiler nevyzradil. O to víc jsem se děsila, nakonec jsem za to byla ráda. A to nejen proto, že svou noční můru bych si zahrát pravděpodobně nešla. Ta aura "tajemna", která Samael obklopuje, rozhodně není na škodu - spíš naopak.

Samael citlivým způsobem otevírá téma, o kterém se veřejně moc nemluví, což je skvělé. A že nemá přesah do reálného života? To teda sakra že má. Diskuse po hře mě přesvědčila, že přesah Samaelu je nemalý. Navíc cokoliv, co otevře diskusi a některým lidem oči, je úžasné a chvályhodné. Moc bych si přála, aby Samael pomohl něco ve společnosti změnit, nebo aspoň motivoval lidi, aby se něco pokusili změnit sami. Myslím, že ten potenciál rozhodně má.

Nutno dodat, že jsem nekontaktní typ s poměrně malou a dost ostře ohraničenou komfortní zónou. A zvládla jsem to hrát kontaktně - díky báječným a chápavým spoluhráčům (zejména druhé ženské postavě) a uvaděčům. Děkuju moc jak jim, tak autorům, a to nejen za hru, ale i za rozsáhlý výzkum a info po hře. Je fajn, že existují lidi (i muži!), kterým to není jedno.

Jsem ráda, že je Samael mezi námi.

0
ŠedýMartin Honek 28.09.2014

Když se podívám na to, čemu obvykle říkám game design, Samael ani nemůže pořádně fungovat. Je to jen pár bezpečnostních opatření a jeden jediný kanál pro postupné doručování děje - a to ještě velmi křehkého děje, protože kdykoli kdokoli nedělá, co podle scénáře má, je to na hře okamžitě poznat a barman ho musí usměrnit dalším skriptovaným panákem. Příběh o vzpomínkách přeživších slučáku na poslední školní výlet to taky moc nezachrání - takových věcí už tu bylo...

Většinu hodnoty hry ve skutečnosti dělá výběr obsazení. Se správnými spoluhráči, se kterými si můžete dovolit se otevřít, se celé nastavení hry promění. To, co bylo špatně napsaný railroad, se rázem stává rámcem pro objevování vlastních skrytých stránek a následné doručení původního poselství hry.

0
MorgainKateřina Holendová 04.09.2014

Hru jsem hrála v rámci Live Action Pride 2014. Spoluhráče jsem však všechny znala alespoň trochu a musím říct, že mi na role, které hráli, skvěle sedli a že si nemyslím, že kdybych to hrála s kamarády, byl by můj dojem jiný/lepší.

Osobně si myslím, že jedna z věcí, která hře výrazně škodí, je mysterium a hype, které ji obklopuijí. Ani násilí, ani alkohol ve hře nejsou nijak zásadní a jsou v hranicích, které si určí hráči, takže není důvod se hry bát, ani od ní očekávat, že vás musí vyhodit míle daleko od vaší komfortní zóny. Hra má, nicméně, poměrně zásadní vážnou myšlenku - což oceňuji.

Bohužel mi nesedl samotný game design hry. Myšlenka ve hře nevyzněla, a když mi byla po hře řečena, zmocnil se mě pocit, že je hrozná škoda, že ji hra lépe "neprodá".

Hra je výrazný rail road (což mi nevadí, mám je ráda), ale přitom se nejedná o otevřenou hru, takže pokud osobnosti hráčů jsou jiné, než předpokládá game design, tak i v intencích poměrně strohých a archetypálních postav narazí na to, že hráči mají pocit, že jednají nesmyslně, nepochopitelně a průběh hry pocitově nedává smysl. Celkově jsem se ve hře většinu času cítila jako nacpaná do formičky na úplně někoho jiného. Věřím tedy, že hra může fungovat  lidem s podobným myšlením, jaké je u postav předpokládáno, ale pro mě byla nelogická a to, že jsem nevěděla, k čemu má směřovat, mi znemožnilo, abych si našla cestu, jak to v té hře vyjádřit a prožít. Vnímám tedy troch nešťastně zvolenou kombinaci prvků game designu, které se vzájemně nepodporují v doručení myšlenky, ale naopak ji mohou znemožnit.

Hodnotila jsem 6/10, protož oceňuji myšlenku, ale bohužel mě hra nesedla designem.

Organizátorům bych doporučila několik drobností:

  1. Zveřejněte alespoň nějaké informace a zkuste trochu lépe říct hráčům, co jdou hrát - přehnaná očekávání a mysterium hře může dost škodit...
  2. Zvažte, že bude hra otevřená (bude jasně řečeno předem o čem je všem), myslím, že by jí to prospělo.
  3. Při tomto pojetí hry si myslím, že by nebylo od věci zvážit využití některých jeepových technik, které jsou např. v Previous Occupants nebo Doubt - myslím, že by to pomohlo doručit myšlenku většímu okruhu hráčů.

Nenechte se, prosím, jakkoliv odradit mým hodnocením, cením si práce, kterou jste odvedli, jen mě tam úplně oslňuje potenciál, který by ještě mohl být využit a nedokážu od toho odhlédnout... (případně pokud byste se rozhodli do designu hry sáhnout a zajímalo vás podrobně, jaký potenciál vidím, neváhejte se na mě obrátit, ráda vám dám konstruktivní podněty).

 

0
GobersPetr Jan Vinš 15.08.2014

O tom, že tento LARP obklopuje mysteriózní aura, šeptanda a tajnůstkářství, jsem se dozvěděl až při prvotním představovacím kolečku. A je to dobře. Rozpor mezi očekáváním a tím, čeho se mi dostalo, by byl jinak ještě větší. Hra skutečně není o alkoholu, násilí a sexu. Hra se snaží podat morální poselství, upozornit na závažné skutečnosti v naší společnosti... to je asi chvályhodné. Způsob, jakým tak činí mě ovšem bohužel nepřesvědčil.

Role jsou hodně skriptované, proti čemuž nic, kdyby ovšem skoky mezi jednotlivými scénami občas nepůsobily násilně a nelogicky z hlediska chování postavy. Úplný závěr je deus ex machina, zejména pro "hodnějšího" z pánů. Díky patří spoluhráčům, kteří se svých rolí zhostili báječně, byť alespoň částečně řešily se svými skriptovanými postavami ty samé problémy jako já. Určitě jinak by hra vyzněla, kdyby byla obsazená lidmi, kteří tendují k tomu, býti "emocucy".

Hře by myslím prospělo důslednější provázání mezi jednotlivými scénami. A v každém případě zásadně jiný "marketing" pokud jde o to, jak je prezentována zájemcům o účast.

6/10 je na zdejší poměry poměrně málo, ale já to chápu stále jako dobrý standard. Bylo by zajímavé zahrát si hru ještě jednou pro změnu s lidmi, které dobře a osobně znám.

***UPDATE*** Po rozhovoru s organizátory bych chtěl výslovně zmínit, že jsem hru hrál v poněkud nestandardní situaci během Prague Pride 2014 se skupinou lidí, které jsem vůbec neznal. To se pravděpodobně promítlo do celkového vyznění a mé zkušenosti tak nemusí být bezprostředně přenositelné do standardních běhů, kdy si hráči sami sestavují skupinku a vzájemně se znají.

0
ElvisLukáš Vaculčík 14.08.2014

Samael je temný, uvěřitelný a děsivý. Nečekal jsem, že by mě larp dokázal tak moc zasáhnout jako se to podařilo Samaelu. Morálního bahna je až nad hlavu, gradace má dobré tempo a vyústění je strašlivé. Tomu říkám larp s přesahem!

Herní mechaniky jsou skvěle vymyšlené a aplikované, atmosféra baru je parádní, čemuž napomáhá velmi kvalitní  a promyšlený soundtrack. Hra je relativně "hodně" skriptovaná, ale pořád poskytuje dost místa pro hráčovu invenci.

Asi si chci zahrát znovu až to trochu rozdejchám a dám si kýbl pozitivní čokolády.

0
BalúBalú 13.08.2014

Půjdu proti proudu: mně Samael bohužel moc nesedl. Byl na mě dost skriptovaný a měla jsem pocit, že ať udělám nebo řeknu cokoli, vůbec nic tím nezměním. Zpětně mi přijde, že to bylo trochu jako koukat se na nějaký opravdu hodně hnusný a zlý film - čímž nechci říct, že by to byl nějak špatný přístup, jen to prostě není úplně pro mě.

S tím se trochu pojí i to, že jsem měla úplně odlišný dojem od toho, co tu psal Leoš - že je to "obyčejná hra o obyčejných lidech". Já bych to popsala jako až filmový příběh o archetypech ^^ Je skvělé, že je na toto téma larp, ale způsob, jakým se s ním postavy vyrovnávají, mi přijde jako oživlá fantazie. Je to výborný náhled do psychiky někoho, kdo si něčím podobným prošel, ale něco mi tam chybí - možná nějaké řešení? Naznačení, že existuje pomoc? Nevím. Takhle převládá pocit, že podobné situace nemají žádné východisko a každý, kdo se v nich ocitne, se rovnou může jít zastřelit, protože stejně bude mít zničený život. A to, myslím, není pocit, se kterým by hráči měli odcházet - zejména pokud by se to v budoucnu opravdu mělo uvádět někde na diskotékách.

Ale kdo ví, třeba jsem to prostě jenom nepochopila nebo jsem moc naivní či necitlivá :)

Morální bahno i atmosféra byly skvělé, stejně tak i herní mechaniky, soundtrack, přítmí a prostředí baru. Smekám taky před svými spoluhráči, zejména před představitelkou té drsnější dámské role :) A bylo tam i několik silných momentů, na které budu ještě dlouho vzpomínat.

Hráno na druhém běhu Prague Pride 2014 se zcela náhodně složenou hráčskou sestavou.

0
GordhartRoman Čech 13.08.2014

"Jako se pes vrací k vlastním zvratkům, tak tupec opakuje vlastní pitomosti." Přísloví 26,11

Měl jsem tušení, do čeho půjdu a na konci jsme stejně byl někde u hranice toho, co vůbec chci hrát a co je mi příjemný.

Je to malá hra, která akcentuje jednu myšlenku a v zásadě má jednu jedinou příběhovou linku. A to je dobře, protože cokoliv dalšího by tam bylo navíc.

Víc asi nemá smysl psát. Chcete si to zahrát. A chcete u toho pít a jít do toho naplno.

Chtěl jsem dát 8/10, ale přidám ještě jeden bod za Richarda Cheese.

0
KrásnoočkoAnna Novák Vanclová 12.08.2014

Napůl symbolické, napůl drsně reálné.

Napůl jsem chtěla pryč a mít to už rychle za sebou, napůl mě to hypnotizovalo a táhlo zpět.

Netušila jsem do čeho jdu. Věděla jsem, že to bude má první hra se "sexem a alkoholem" a nedokázala si představit, jak to bude vypadat a zda to nebude prvoplánové a prázdné. V tomhle larpu tedy fakt ne. Všechno sedělo naprosto dokonale: buď jako posouvač děje nebo prostředek brutální imerze (alespoň pro mou postavu).

Hra má rychlý spád, ideální míru skriptování a mechaniky jeho vkládání do děje, jedinečnou atmosféru (přítmí a UV lampa fakt výborné, spousta práce se soundtrackem) a jednoduché, skoro až archetypické téma... které je nepříjemné a já se mu v larpech cíleně vyhýbám jako čert kříži. Ale je dobré - a skoro i "správné" - o něm hrát.

Nedovedu si moc představit Samael hrát na nějaký ten "lehčí stupeň" kontaktu. Přijde mi, že to nemůže zdaleka tak dobře fungovat... a zatnout ten spár.

Je pravda, že v téhle hře hodně záleží na hráčské skupině. A těžko říct, zda je lepší spoluhráče znát hodně, trochu nebo vůbec, každému sedne něco jiného. Naše sestava se podle mě sešla skvěle a spoluhráčům moc děkuju!

 Možná sem ještě něco připíšu, protože za pět dní jdu hrát znova. Prostě musím. Tentokrát z druhé strany, aby se kruh uzavřel.

EDIT: Je to tak. Zahrát si tuhle hru za obě ženské postavy (ideálně v "kanonickém" pořadí) je prostě pro kompletní prožitek nutnost. Zvedám hodnocení. I s ohledem na to, že napodruhé se nám sešla opět naprosto epická sestava! A zjistila jsem o sobě věci, které jsem netušila... (například i to, že umím tančit a vypadat sexy!)

Nakonec dávám 9.

0
LudmilaLudmila Jarošová 06.07.2014

Zajímavý minilarp na jedno téma - rozhodně se vyplatí si ho zahrát. Velmi skriptovaný, ale zároveň s prostorem pro hráče. Zajímavé techniky. Pro mě bohužel příliš krátký čas hry, který mi neumožnil se s postavou sžít.

0
SindorJan Lička 09.04.2014

"Tento je Samael, který odebírá duši lidem." - Talmud.

Straight and twisted, with a pointed point. Se všemi už zmíněnými nedostatky se dá souhlasit, s náměty polemizovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat. Osobité vyjádření autorské tvorby, nezatížené nánosy herních mechanik. 9/10, neboť pouze andělé jsou dokonalí.

0
BaldaJakub Balhar 09.04.2014

Vlastně dost jednoduchá hříčka, která otevírá jedno téma a intenzivně s ním pracuje. Hra měla o něco pomalejší rozjezd, ale postupně nabrala na spádu a poslední půl hodina byla velmi intenzivní. 

Přišlo mi, že hra je vlastně spíše o minulosti, blbých rozhodnutí pod vlivem alkoholu a jejich důsledcích, které mohou přijít až o dost později. 

0
PiroshMartin Buchtík 08.04.2014

Samael je vlastně minimilastická hra. Je komorně komorní, krátký, všechno se točí kolem jedné zápletky. Nic nepřebývá, má myšlenku, kterou předává. Eliška a Rado se vydali (nevím, nakolik záměrně nebo intuitivně) celkem neprobádaným směrem a myslím, že to funguje. 

Pro mě je hra příliš krátká na to, abych ji dokázal úplně rozehrát. Taky si nemyslím, že by byla o pití, násilí a sexu (možná jsem ji ale někde minul), což považuju spíš za bonus. Samael stojí za to si zahrát.

0
PyverrnJan Peterka 29.03.2014

Měl jsem příjemný den. Pak jsem si zahrál Samael. A pak jsem měl zase příjemný den. Hlavně tedy proto, že si nic neberu k srdci...

Díky dobrým spoluhráčům jsem si to užil, hra je dobře připravená, plynulá, nepůsobí škrobeně. Na druhou stranu ale to počasí, žádné sprchy, absence jídla a wifiny... jako to je na pováženou... za mě řekněme 8/10 a až si ji zahraju podruhé, tak to možná přehodnotím...

0
GavrocheJan Winkelhöfer 29.03.2014

Samael je jako když vypadnete z letadla, nějakým zázrakem přežijete a snažíte se horko těžko vetkat do slov své niterné důvody, proč byste si něco podobného chtěli prožít podruhé. Samael je jako když do vás dvakrát uhodí blesk, vy pozvednete zrak k nebesům a otážete se: "A do třetice nic?" Samael je jako když tři králové - Násilí, Sex a Alkohol - přiberou do party čtvrtého s poněkud delším jménem Úžasná Hráčská Sestava. Samael je jako když vezmete celkem jednoduché poselství... a pomocí spousty vymazlených, vychlastaných a vymlácených mechanik ho učiníte osobním.

Samael je skvělý larp, který vás donutí se porvat. Se sebou, s druhými, s třetími. 9/10

0
ŠuhinkaIvana Šuhajdová 28.03.2014

Hráno dvakrát... poprvé jsem si myslela, že je to skvělá hra o sexu, násilí a alkoholu... Podruhé jsem opravdu věřila tomu, že je tam sex, násilí a alkohol. Nevím, zda to bylo způsobené hráčskou sestavou nebo vlivem skvrn na slunci, ale... byl to masakr... Samael je neskutečný larp, který posouvá hranice uvěřitelnosti. Za mě 10/10... A ráda si to střihnu znovu... a znovu a znovu a znovu :D

0
DanielLeoš Kyša 26.03.2014

Ty kondomy jsem si kupoval úplně zbytečně, protože Samael se hraje pochopitelně na ostro... Tak jsme se nasmáli a teď vážně. Samael je obyčejná hra o obyčejných lidech, kteří prožívají obyčejné životní starosti, které za až tak úplně obyčejné nepovažujeme... U mě devět a půl pračky Whirpool, tedy 9/10. Nemohu jinak, je to mazec. 

0
MeluzínaLujza Kotryová 13.03.2014

Neviem, kde som k tomu prišla, pôvodne som si myslela, že je Samael hra o patologických vzťahoch. Nie je. Ak tak len okrajovo. Naopak otvára celkom inú ale rovnako závažnú tému.

A tu je vlastne prvý bod, pri ktorom sa zastavím - nerozumiem tomu, prečo je tematika tohto larpu tak tajná.  Anotácia pôsobí vlastne úplne inak, než samotná hra. Nejde v nej o tajomno (o tajomstvá ano, ale nie o tajomno/magično/mystiku, ako by to možno mohlo vyznieť i z názvu). Hra s metaforami sa mi páči, ale tvorí vlastne až nadstavbu nad to, o čom tá hra v skutočnosti je. A tá je o tvrdej realite.

Samotná hra je svižná, s rýchlym spádom, s jasným posolstvom, so zaujímavými postavami, s peknou scénografiou, bez zbytočných začiatočníckych chýb. Alkohol ani sex nie sú prvoplánové.

Napriek tomu z nej nemám tak silný zážitok, ako by som chcela. A to predovšetkým preto, že je proste príliš rýchla - vo všetkých ohľadoch (ak je to metafora na to, že i zlé veci sa dejú väčšinou rýchlo a skôr ako stihnete zareagovať, palec hore, ale hru ako takú to skôr kazí).  Workshopy sú rýchle a nepremyslené - plne sa stotožňujem s Killienom, že hráči musia nie len proklamovať, čoho sú schopní, ale si to aj vyskúšať, a to naozaj každý s každým i s hráčkou Samaela. V 4 ľuďoch to nie je problém. Týka sa to erotiky i násilia.
Hra samotná je tiež príliš rýchla. Buď potrebuje výraznejší štart (niečo hodne akčné, aby sa jasne stanovil bod, od ktorého to stupňujeme), alebo musí byť štart dlhší, aby sa stihli hráči ,,obchytať" - zvlášť, pokiaľ to nerobí poriadne workshop.  
Čo sa mi ale osobne páči je jasnosť zdelenia. Pošťastilo sa mi v poslednej dobe hrať množstvo ťažko metaforických larpov s individuálnymi interpretáciami, ktoré nechávajú hlavu plnú filozofických otázok a tápania v tom, o čom larp vlastne bol. Samael je v tomto veľmi priamočiary, jednoduchý, zrejmý.

Samael neprináša žiadne revolučné mechaniky, ale pekne tie staré fungujúce kombinuje.

Suma sumárum: Je to dobre odvedená remeselná práca, organizátori vedia čo robia a som rada, že som si mohla zahrať :)

7/10

0
KlinerMatěj 12.03.2014

Samael nemusí být hrou pro každého. Je temná, drsná a na spoustě z nás může zanechat nějaké ty stopy i nějakou dobu po dohrání. Je to hra velmi s temnou atmosférou. Nemusíte jí pocítit hned od začátku, ale dříve nebo později na vás dolehne.

Není nijak zvlášť dlouhá, příběh je celkem jednoduchý a dobře pochopitelný, zato však velmi působivý.

Hru určitě doporučuji, velmi jsem si ji užil, zapůsobila na mě přijemným depresivním dojmem a dokonce bych řekl že si ji rád někdy zahraju za "tu druhou postavu".

0
KillienZbyněk Štajer 11.03.2014

Na Samael jsem šel s velkým očekáváním. A hra jej vlastně naplnila. 

Triáda sex/násilí/alkohol, na které je hra postavená funguje a dělá tuhle hru přesně tak atraktivní, aby ji lidi hráli. A oni ji hrají. To je dobře, neboť otevírá nějaká témata, která by se měla "řešit" ve smyslu - lidé by si měli uvědomit, že - ALE (a to je hodně velké ale) pouze tato témata otevírá. Aby to byla 10/10 hra, tak za mě by se sílou a poselstvím, které samael může přinést, mělo lépe pracovat. Ve hře, před hrou a hlavně pohře. Nestačí mi pojmenování problému, čísla - chci vědět, co s tím můžu dělat, chci vědět, že hra má tendenci něco měnit, chci se o tom více bavit, chci slyšet skutečné příběhy. Nechci, aby hráč ze hry odcházel s pocitem, že by o něčem měl doma asi přemýšlet. Chci, aby byl "donucen" o tom přemýšlet.

Mezi přednosti hry dál patří uvědomělá konstrukce hry - věci mají smysl, mechanismy mají smysl atd. a organizátoři to ví (a ví proč to tak funguje a proč chtějí, aby to fungovalo takto - což je jeden bod navíc, spoustě her to chybí a věci v nich fungují náhodně - ale fungují). Je to hra svižná, silná (asi) a rozhodně by si ji měl každý zkusit.

Teď jsem na 6/10. Další bod by Samael dostala, kdyby:

0) Se mě hra dotkla. Trochu bych si bleednul, což jsem očekával po přečtení postavy, ale nestalo se tak. Není to problém hry, ale mě jako hráče - odcházel jsem ve sejném rozpoložení jak jsem přišel. Neměl jsem "zážitek", na který budu vzpomínat. Bojím se, že se mi Samael někdy z hlavy úplně vykouří (co se týče reflexe pocitů, které jsem měl ve hře). Asi jsem fakt uvnitř mrtvej. 
1) byly svědomitější předherní workshopy, opravdu bych si všechno vyzkoušel a vyzkoušel bych si to z každým, abych věděl, kde jsou opravdové hranice, ne ty, které proklamujeme. Dále by tomu bodlo rozehrání - měl jsem moc chladný start (o čemž vím), ale hra by s tím měla počítat a hráče do hry vpustila už "namotivované"
2) Stejně jako gekon: chci, aby hra pracovala s náhodným pohlavím. Více mindblown.
3) Již zmíněné: Chci více pracovat s tématem. Ve hře a hlavně po hře.
4) Uvádět hru pro veřejnost. Nebo na regulerní diskotéce. Opravdu pomocí ní něco zkoušet změnit.

0
JutwenAnežka Michnová 11.03.2014

Samael je hra, kterou nejdřív chcete moc hrát, ale pak si vlastně nejste jistí...

Nejste si jistí, zda se nechcete vynořit z té tmy, nadechnout se a jít na procházku do parku. Nejste si jistí, jestli nejste masochisti, když dobrovolně trčíte v husté atmosféře "nepovedeného abiturientského srazu". Nejste si jistí, jestli někomu fakt nedáte přes držku, protože divadelní facka - tak jako ten larp - bude bolet jen vás.

Samael patří mezi larpy, které mě doslova srazily na kolena. Už bylo hodněkrát řečeno, že je nutné si sednout s ostatními hráči a pod to se podepisuju. Něktré opěvované larpy mě nebavily nebo dokonce otrávily a v 90 % případů to bylo nesednoucí sestavou hráčů. Když jsem zaznamenala, jak Eliška pečlivě vybírá hráče pro jednotlivé běhy, imponovalo mi to, ale opravdu docenit jsem to mohla až po hře samé.

Mimochodem, hrála jsem více larpů, kde byl jednou z mechanik alkohol - nejen, že tady rozhodně nebyl samoúčelný, ale řekla bych dokonce nutný, aby člověk v Baru U Bílýho králíka vydržel až do (hořkého) konce.

0
GekonJiří Zlatohlávek 10.03.2014

Motivační video: http://youtu.be/fgJDgRLQQGA

Jsem rád, že Samael vznikl. 

Hra se nepáře s postavami, délkou ani mechanikami. Svléká se do naha, aby prostřednictvím krátkého příběhu co nejpřímněji douručila hráči možnost zamyslet se nad vážným tématem. V tom plní svou úlohu bezchybně. 

Bohužel do nastíněné králičí nory sotva smočí packy a vytoužená říše divů a zamyšlení zůstává skryta. Od takto vážné hry chci, aby diskuzi nejen otevřela, ale i facilitovala. Nestačí mi anekdotální důkaz, chci kontext, chci důvody a protiargumenty, chci prostor pro interpretaci. Jinak zůstanu ve dveřích diskuze s názorem "ano, je tady problém". Facilitaci či snad "postrčení přes práh" pak hledám o to více, čím více jsou ty otevřené dveře všednější. 

Jsem hodně rád, že Samael vznikl. Eliška, Radek a ostatní teď ví, jak udělat perfektní začátek. A já jsem zvědavý, jak se v další hře budou jako autoři cítit za prahem. 7/10


--
Kde najít tři další body, abych mohl dát 10/10?
Osmý bod je jednoduchý: Chyběla mi intimita davu. Řešení vidím v paralelizaci běhů, například 4 Samaely najednou ve stejném prostoru. Nabízí se omezit interakce mezi bloky postav, ale lze experimentovat i s volnou záměnou.
Devátý bod je těžší: Chci vidět náhodný gender postav a hra pro něj musí fungovat. Je to těžké, ale cítím tam mind-blowing dopad na poselství.
Deástý bod je nejetěžší, je to ta facilitiace diskuze. A znamená buď velké změny ve hře, nebo extenzivní práci po hře.

0
ČikiPetr Kuběnský 10.03.2014

Mám po Samaelovi dojem jakési neuzavřenosti. Snad za to může ten zhuštěný konec, který jsem sledoval zčásti jen v divácké poloze. Možná je to taky twistem, který mi uprostřed hry pozměnil zásadně morální profil i cíle postavy. Osobně si taky myslím, že epilog (co se stane postavám poté, co odejdou z baru) by mohl být zpracován trochu lépe, víc atmosféricky, méně překotně (že to jde, ukazuje třeba epilog Moonu).

Nicméně ta neuzavřenost není vlastně jenom špatná - o čemž nejvýmluvněji svědčí to, že nad hrou ještě den po uplynutí pořád přemýšlím. Samael je hodně prožitková hra, která se umí člověka dotknout - snad i díky posouvání mantinelů od metatechnik směrem k reálnému, jak o tom níže podrobně mluví Maník. A to je její velká devíza. Zároveň se ale nevzdává budování dobrého příběhu, v němž člověk pořád očekává, co se v nejbližších minutách stane a jak se rozřeší herní tajemství a zápletky.

Skvělá je práce s atmosférickými prvky (hlavně hudbou a světlem) a přímo fantastické bylo herní nasazení čtvrté postavy, kterou ztvárnila Eliška. Do budoucna je pro hru, která počítá se čtyřmi hráči, možná trochu nešťastný, že jednu roli musí zastávat organizátor nebo hráč, který už larpem prošel, ale rozhodně to funguje a rozumím tomu, proč to tak je.

Celkově Samael podle mého ukazuje, kudy vede cesta moderního komorního larpu. Je to směr maximálního odbourání metaherních prvků a vůbec bariér, které znemožňujou rychlé ponoření do postavy a do příběhu (dobře naskriptovanej scénář, žádný sáhodlouhý postavy s milionem informací). A samozřejmě zajištění odpovídající, funkční výpravy (hraní ve školních třídách zřejmě definitivně odzvonilo).

Závěrem: zážitek nadstandardní, skvělí uvaděči i hráči, výborně napsanej larpovej piece.

0
PatrikPatrik Krupička 10.03.2014

Pro mě tato hra nebyla o sexu, alkoholu a násilí. Vlastně kromě toho alkoholu jsem ve hře nic z toho ani nepotkal. Čímž nebyla hra horší, spíš možná ještě reálnější.

Já osobně nejsem žádný velký imerzionalista a v larpech ani nehledám žádná poselství a ačkoliv právě na to je hra cílená, tak se mi líbila. Líbila se mi právě ta uvěřitelnost a jsem rád, že se ukázalo, že larp není o nějakém cicmání se na baru, jak se občas nešťastně proslýchá. Také se (pro mě osobně celkem nešťastně) proslýchá, že hra je drsná. Svým způsobem je. Ne ale tím, že byste ve hře potkali něco, co nemůžete potkat v žádné jiné hře, takže když na ni půjdete, snižte svoje očekávání na reálno. Potom si ji mnohem více užijete a potom vás i překvapí. Drsná je podle mě tím, jak se její nereálný nádech stává realitou.

7/10

0
ManikMichal Havelka 10.03.2014

Samael by se dal označit za levnou hru, protože staví na třech pilířích typu "půjdem za hranu a hráči jej sežerou i s navijákem". Alkohol, sex a násilí.

Ale upřímně ... já to s tím navijákem sežral. Na (této) hře mne nezajímá, zda-li je to vysoké umění, ale jestli to funguje na hráče.  Tím, že tyto věci posouvá zase o trochu dál a za hranu toho, co je (v kontextu dnešní larpové doby) považováno za "normální", byl pro mne Samael neskutečně silný, reálný a uvěřitelný zážitek. Šikana ve hře mi byla paradoxně mnohem blíž u těla, než v jiných hrách (které na to téma přímo cílí) a bylo to právě tím, že nebyla jen hraná, ale že si odnáším pár skutečných modřin. Mám prostě rád hry, kde se smívají hranice hry a reality a tento slastný koktejl jsem si užíval do poslední kapky.

Zdaleka při tom nejde jen o tyto pilíře. Rado s Eliškou zasadili hru do velmi blízkého prostředí třídního srazu a přidali i zásadní myšlenku (kterou nebudu spoilovat). Líbí se mi taktéž plasticita a uvěřitelnost postav, které ale musí uchopit hráči, s kterými si opravdu sedíte. S pocitem hořkosti dám "jen" devítku, protože hra není (primárně) cílená na přesah do reálného života (což je pro mne hranice). I přesto si myslím, že v dané kategorii má hodně co nabídnout a jedná se o jednu z komorních topovek, které jsem hrál.

0
WlernLukáš Třískala 24.02.2014

Byl jsem na Samaelu. A ničeho nelituji. Hry, které jsou psychologického rázu miluju. Hrál jsem kdysi Memento mori (Drrir) a to mě dostalo. Myslel jsem, že už to nikdy nikdo nepřekoná. Ale spletl jsem se.

Trochu jsem se bál Jeep formy tohoto Larpu, ale vůbec jsem nemusel. Larp je skvělý a chtěl bych hrát znova za druhou postavu - "Zdeňka".

Ve hře jsem se napil alkoholu - herně, popral se s jinými - divadelně, ale agresivně a došlo tam i na erotiku v nemalém množství. Ale nemyslete si, že je to jen o těchto věcech, je v tom o dost víc...

Nevím, co ještě napsat - Larp byl skvělej, neznám lepší (jsem na pochybách ještě s mementem) komorák. Děkuji, že jsem měl tu čest toto hrát ! Jinak věřte, že po tomhle Larpu budete vidět svět ošklivej a zlej - takovej, jakej opravdu je...

0
flankersTomáš Felcman 17.01.2014

Byl sem vydiranim prinucen napsat komentar, tak ho tedy napisu .D

Mel sem tu cest byt u jeho betatestu. Ackoliv prvni beh nebyl az tak dokonaly , okamzite me pohltil jeho potencial a videl sem jeho moznosti, coz je i duvod, proc sem bezpodminecne chtel hrat druhy den znovu. Uz po prvnim behu a po nejdelsi reflexi v zivote (nenechal sem autory jit spat) jsem mel z tohodle smutneho, hlubokeho a hnusneho larpu snad ten nejpozitivnejsi zazitek vubec, coz se po druhem behu jen zdvounasobilo. Urcite na tom maji velky podil skveli hraci, kterym vsem hrozne dekuji, ale jelikoz kazdy novy clovek prinesl do deje svuj unikatni pristup a uhel pohledu, kazdy dalsi beh byl pro me necim novym.

Rozhodne doporucuji hrat tuto hru 2x. Po zahrani stejneho pribehu z obou stran sem citil neskutecne uspokojeni jako hrac a zazitek pro mne nebyl nikdy vice kompletni.

Rekl bych, ze tutu hru si uzije jak bleedhunter, tak dramatik a rozhodne musim vyzvednout jak atmosferu, gradaci a davkovani, tak silu pribehu a naprosto drsne finale.

Mozna jeste neco dopisu pozdeji, ale ted uz mam vybitou bakterii .D Neskutecne diky vsem autorum a hracum, hra i vy vsichni ste mi prirostli k srdci.

0
MontyMartin Bezdíček 17.01.2014

Konečně se cítím být ve stavu, že můžu nějak zodpovědně komentovat. Nelze napsat cokoliv konkrétního, protože cokoliv může být spoiler. Prošel jsem hrou ponořený do postavy a pak jsem jí nechal sedět a odjel jsem pryč, aby mě dohnala druhý den a přišel bleed až skoro o den později, ale o to hlubší v místech, kde mi postava sedla přesně na tělo a nutila mě se znovu probrat sám sebou a říct si kdo tedy jsem a jaký jsem. A nepřijde mi to ani dobré ani špatné. Přijde mi to zajímavé, jak to zapůsobilo.
Během samotné hry děj někam běží a věci se dějí, jsou hodně skriptované, takže je to hodně taková jízda po předem připravené horské dráze, která pak má i rozumnou adekvátní diskuzi po hře, která je vlastně zpětnou vazbou a vlastně se dařilo Radovi a Elišce navodit takovou atmosféru pohody i přes všechno jiné, že se dalo z postavy dostat a sednout za volant a odřídit přes 100 km bez nějakých problémů z postavy v tu chvíli. Nebo vlastně spíš ze hry jako z celku. Protože hra má jasné poselství, které chce předat a daří se jí to naprosto výborně, ale potřebuje na to ty správné hráče ve správných rolí, aby byla jistota, že to bude fungovat a že to navíc nikoho nezničí až příliš moc.
Za mě 9 z 10, nevím proč nechci dát plný počet, něco málo možná během hry mi nesedlo, možná tím prostorem, který na to nebyl ideální. Hra byla skvělá a to odpovídá a rád si na ní někdy zkusím i další pohled když budu mít možnost, ale ještě budu potřebovat nějaký čas na to, abych to zpracoval.

0
HankaHana Maturová 16.01.2014

Hustej LAPR! Vlastně o něm nemůžu říct vůbec nic, abych něco neprozradila. Snad jen, že jsem si to náramně užila, spoluhráči byli boží a už se nemůžu dočkat na opáčko, po kterém třeba komentář ještě nějak rozšířím. Nicméně určitě bych tady chtěla zmínit, že absolutně souhlasím s tím, že hráče vybírají sami orgové. Má to své velmi dobré důvody.

Tak jo, jak jsem slíbila, po druhém zahrání svůj komentář rozšiřuji, ale předem upozorňuji, že se nejedná o nic moc racionálního, ale spíše o směs pocitů, které ve mně larp vyvolal a které si zaslouží zde být zaznamenány ke cti tvůrců.

Zahrála jsem si to podruhé a uvědomila jsem si, že si to musím zahrát potřetí, počtvrté, páté, šesté a že vlastně nechci přestat, že jsem si k Samaelovi vypěstovala vztah jako by to byl můj vlastní larp, že když si představím, že ho hrají jiní hráči a nejsem u toho, že normálně žárlím (nakonec jsem ho začala sama uvádět... :))… Je to něco strašně zvláštního, něco co jsem nezažila při žádném jiném larpu. S čímž souvisí i další věc. Samael lidi sbližuje a to brutálně, lidi se kterýma jsem se předtím viděla jednou nebo třeba vůbec, jsou mi najednou hrozně blízcí a těším se, až je zase uvidím, až si s nimi zase něco zahraju. Tohle u mě vygradovala po zahrání druhého běhu a tak nějak si myslím, že ten larp je tak opravdu dělaný, že aby si k němu člověk získal silný vztah, musí si ho zahrát víckrát. No a co ten proklamovaný bleed? No to záleží, co slovem bleed myslíte… Tak jako tak tam byl, ale z mojí strany opravdu ne negativní. Za prvé se příběh silně prolíná s mou minulostí, což už však beru jako tak dávnou kapitolu, že mě to nemůže nějak rozložit, dále mi právě vypěstoval ten úžasný vztah ke spoluhráčům a orgům a hlavně se mi promítl do mého současného života a výrazně mi pomohl. Takže ano, bleed tam byl a i když je to vlastně z části souhrou různých náhod, tak velmi silný. Raďo, Eliško, díky, že jste vytvořili něco takhle úžasného, do čeho jsem se zamilovala a díky, že jste napsali LARP, díky kterého jsme se dali s dokupy s Tomem :*

0
BaldPavel Suchý 02.01.2014

Larpový dýchánek 2013 - betatest

Velmi intenzivní co se prožitku týče! Neexistují nevinní lidé. Každý neseme svou vinu. Díke Rado! Díky Eliško! Díky Bonnie! Díky Flanki!  Plně jste naplnili, to co jsem čekal a čeho se bál. Vážné téma + nárazy ve vlnách Vás dostanou do kolen! Milerád si zahraju znovu! Jen mi dejte nějaký čas na rozdejchání...

0
PikachuDominika Kovarovičová 24.12.2013

Drsný larp! Opravdu tady záleží na hráčích samotných stejně jako na sestavě. Nečekala jsem to, ale naprosto jsem si to užila! Nečekala jsem, že špatné věci se dají tak suprově užít, když do toho lidi dají všechno co mohou. Psát tady doporučení moc nemá smysl, ale doufám, že vybraní jedici si to užijí minimálně stejně dobře jako já!